Thursday, April 12, 2012

Laporan Hafazan Bulan Mac

Tingkatan 1
Tingkatan 2
Tingkatan 3
Tingkatan 4

5 comments:

Anonymous said...

Apa guna pelajar2 ulul albab hafal tanpa mengetahui maksud atau terjemahan ayat2 suci Al-Quran. Harap agar ustaz dan ustazah dapat menekankan kepentingan maksud ayat2 Al-Quran kerana jika pelajar hanya menghafal tanpa penghayatan, sama lah macam burung kakak tua yang hanya mengulangi apa yang diperkatakan orang tanpa mengetahui maksudnya.

Anonymous said...

saya merupakan salah seorg bapa pelajar tingkatan 4.dan apa yg menjadi perhatian saya adalah anak saya kata apa yang cikgu ajar, dia langsung tak faham tapi cikgu tetap bagi kerja sekolah. jika difikirkan, mcm mana anak saya nak siapkan kerja sedangkan apa yang dipelajari pun dia tidak dapat mengaplikasikan apa yg dia fhm dlm menjwb soalan.saya bukan nak salahkan cikgu 100% tapi cikgu kena muhasabah balik pendekatan yang sesuai untuk pelajar khususnya yang ambil 11 subjek.ini terbukti apabila keputusan pmr dan spm pada tahun 2011 merundum dan ini saya harap pisang tidak berbuah dua kali.

jikalau guru mnyuruh plajar pergi bertnya jika pelajar tidak memahami ttg sesuatu topik, saya ingin bertanya kpd pihak berkenaan, bilakah pelajar ada masa terutamanya plajar form4 dan form 1?

sbb itu guru perlu memastikan bahawa pelajar sdh fhm KETIKA guru sedang mengajar,right on the spot.

kpd pelajar2, jgn mgharapkan guru mnyuap ilmu 100% kerana guru pun kadang-kala sibuk dan saya amat berharap kpd guru2, apabila kalian tidak sempat mengajar, maka haruslah terdapat guru yg menggantikan kelas tersebut walaupun kelas itu hanya setengah jam. bkn semua guru yang bersalah, tetapi akibat segelintir guru ini cukup membuatkan pelajar ketinggalan beberapa topik. Harap cikgu dapat perbaiki prestasi maktab dan kaedah cikgu mengajar demi kebaikan bersama. Sekian, terima kasih. Assalamualaikum.

houseofkhat said...

Mulai tahun ini kami telah mengambil inisiatif untuk mengadakan sessi Talaqgi dan Khulasah Al-Quran berdasarkan mukasurat pada setiap hari sebelum sessi Tasmi'. Walaupun ianya bukanlah sesi tafsir al-quran, tetapi pelajar mendapat input setiap hari tentang kesimpulan, hukum dan kisah yang terdapat dalam al-quran.

houseofkhat said...

terimakasih atas keperihatianan ibubapa terhadap prestasi anak2 dalam kelas. Memang pengetua kami sudah tekankan dua tiga kali supaya pengajaran guru seboleh-bolehnya diselesaikan dalam kelas. Soal mereka tidak faham adalah terletak pada mereka sendiri. Biasanya guru akan mengulangi jika pelajar tak faham dan pelajar digalakkan bertanya dalam kelas. Masalahnya mereka malu untuk bertanya atau buat2 faham...mungkin kerana tidak mahu menimbulkan masalah pada cg dan kawan2..inilah yang perlu dikikis dan guru sepatutnya sentiasa menggalakkan pelajar. Soal kekangan masa boleh diselesaikan dengan bertanya melalui sms, facebook guru, tetapi jarang sangat pelajar yang mengambil inisitif ini bila mereka tidak faham satu2 topik...

Anonymous said...

Rase saya ~ Guru akan mengajar muridnya dlm kelas. Tahap kecerdikan muridnya terbahagi 2 iaitu >bijak & bijak tampil ke hadapan menolong guru tadi mengajar kwnnya yg <bijak.

Then, we can see the outcome (the earliest would be) for this upcoming Mid Term Exam (Form4 students ~ 1st Batch Ulul Albab)